Sveriges skräckfilmsportal – Swedish Gore Film Society


THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY by swegore

THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY!

Titel: THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY
Genre: Surrealism / Western / Drama / Komedi
Regissör: Alejandro Jodorowsky
Filmer i boxen:

  • LA CRAVATE
  • FANDO Y LIS
  • EL TOPO
  • THE HOLY MOUNTAIN

Skådespelare:

  • Alejandro Jodorowsky
  • Sergio Kleiner
  • Diana Mariscal
  • Mara Lorentzio

Produktionsår: 1957-1973
Förpackning: 4 DVD box set plus 2 musik CD
Speltid: 460 minuter
Textning:

  • Engelska
  • Spanska
  • Franska
  • Brasiliansk

Tal: Engelska eller Spanska beroende filmen
Extramaterial:

  • Trailers
  • Dokumentären LA CONSTELLATION JODOROWSKY
  • Intervju med Jodorowsky
  • Soundtrackskivor: THE HOLY MOUNTAIN och EL TOPO
  • Originaltrailers
  • Kommentatorspår

Distributör: Anchor Bay
Butik: SubDVD
UPC-kod: 0131376002-9
Skribent: Christer Persson

 

 

HANDLING
LA CRAVATE
Detta är Jodorowskys debutfilm från 1957, som hittades 2006 efter att varit borta i nästan 50 år! LA CRAVATE är en enkel, men effektiv historia om en poet som förgäves försöker vinna sin älskades gunst. När han tror att hon inte finner hans kropp attraktiv nog, går han till en affär som hjälper till att byta huvuden på kroppar. Efter ett par misslyckade byten skaffar han till slut huvudet från en boxare, men när även det huvudet inte klarar att vinna över flickvännen inträffar något mindre bra. Affären slår igen och den tidigare ägarinnan försvinner med kroppens ursprungliga huvud! En historia om kärlek, att förändra sig för kärlekens skull och om var ens själ egentligen existerar? Är det i huvudet eller i kroppen. Det hela är framfört i teatraliska, surrealistiska kulisser dessutom framfört helt och hållet utan dialog. Är man allergisk mot konstarten pantomim bör man inte utsätta sig för denna film.

FANDO Y LIS
I likhet med EL TOPO och THE HOLY MOUNTAIN (och kanske en så där tiotusen filmer till) handlar FANDO Y LIS om en inre och yttre resa mot kunskap och upphöjelse. Till skillnad från de två ovan nämnda filmerna måste jag dock tillägga att FANDO Y LIS är något av det underligaste jag någonsin sett, vilket inte vill säga lite. Filmen bygger på en teateruppsättning Jodorowsky gjorde under ett par år av författaren Fernando Arrabal, men filmen skapades utan något färdigt manus. Filmen skapade också nästan upplopp under Acapulcos filmfestival och Jodorowsky blev hotad till livet! Vem säger att människor inte tar film på allvar?

I ett öde samhälle lever Fando och Lis, som är två problematiska unga människor. Fando är impotent, rejält egoistisk och inte så lite neurotisk heller för den delen. Lis är paralyserad från midjan och neråt och även hon lätt neurotisk. Tillsammans ska de ta sig till den mytomspunna staden Tar, men vägen dit visar sig vara både krokigare och svårare att övervinna än de någonsin kunnat föreställa sig. De tvingas att möta sina inre demoner från deras förflutna och att konfronteras med underliga existenser som de stöter på under deras resa. Det är allt från transvestiter, grupper av kvinnor försedda med bowlingklot, en gammal galen präst som suger på en ung kvinnas bröst, en samling män och kvinnor som frotterar sig i en stor lerpöl, en man som dricker Lis blod (alldeles på riktigt bör tilläggas) etc. Varje möte utmanar paret och skapar nya utmaningar och insikter hos dem. Frågan är om de någonsin kommer att nå sitt mål, den magiska staden Tar?

EL TOPO
En mystisk revolverman (Alejandro Jodorowsky) rider genom öknen tillsammans med sin son. Efter att ha upptäckt efterdyningarna av en brutal massaker av en hel by, blir han så berörd att han vill leta reda på den skyldiga och skipa rättvisa. Efter en duell med tre riktigt sluskiga bandidos får han upp spåret på den skyldiga, en general som nu har intagit ett munkkloster där diverse oegentligheter pågår. Utan att möta på något större motstånd kastrerar revolvermannen generalen och får dessutom en kvinna (Mara Lorentzio) på halsen som blir helt besatt av revolvermannen. Hon intar sonens plats, som blir kvarlämnad med munkarna, på sadeln och tillsammans ger de sig ut i öknen för att finna ett mål med livet. Kvinnan insisterar på att revolvermannen ska möta de fyra bästa revolvermännen som finns, och om han gör det kan hon älska honom.

Sagt och gjort, efter en lång tids letande bland sanddynerna hittar han dem. De är i turordning: nummer ett är en blind, from revolverman som uppnått inre kunskap. Nummer två är en stark man som nått insikt om att vara kärleksfull, öm och osjälvisk. Numer tre är en revolverman som tänker med hjärtat och känner med hjärnan och den sista är en gammal fattig man, som är helt oberoende av någon. Den mystiska revolvermannen vinner över alla fyra, men inte genom att vara ärlig utan genom att fuska. För varje ”seger” börjar dock något rämna inom honom och efter den sista revolvermannen, rämnar hela tillvaron ihop. Som inte det var nog med elände blir han dessutom sviken av kvinnan som så ivrigt hejat på honom. Efter att ha blivit förnedrad och nerskjuten passerar en, för åskådaren okänd tid, då han sitter paralyserad som en gudabild i en grotta som är befolkad av genetiska missfoster. De har blivit mer och mer missbildade genom åren då det inte finns någon enkel väg ut genom grottan och då de sexuella förhållanden som finns har blivit mer och mer incestuösa. Revolvermannen blir nu en mullvad, EL TOPO, som försöker sona sitt gamla våldsamma liv, genom att gräva en tunnel åt människorna så de kan få sin frihet. I sin nya skepnad med rakat hår, i skarp kontrast till hans tidiga liv med svarta skinnkläder, långt svart hår och skägg, kläder han sig nu som en munk komplett med rakat huvud. Tillsammans med en kvinnlig dvärg, uppträder han med komiska pantomimer i staden vid bergets fot, och utför diverse skitjobb (bokstavligt talat) för invånarna, allt för att få råd att gräva tunneln. Allt verkar gå enligt planen då en ung munk kommer in i staden och påminner EL TOPO om hans tidigare våldsamma liv.

THE HOLY MOUNTAIN
I ett upproriskt och skitigt Mexico vaknar en, av fattigdom hårt märkt, tjuv (Hector Salinas) till liv. Han påbörjar sin vandring från samhällets bottenskikt upp till att bli en upplyst och vis man. Vandringen påbörjas genom att han blir häcklad av barn och utnyttjad av skenheliga köpmän. Åskådaren till filmen får dela hans intryck av ett land som styrs av en korrumperad milis och ett maktfullkomligt prästerskap. En kakofoni av intryck omger, uppfyller och förvirrar honom. Glada turister frotterar sig med milisen samtidigt som oskyldiga civila skjuts ihjäl på öppna gator. En gatuteater uppför ett drama om spanjorernas utrotande av aztekerna, fast skådespelarna utgörs av grodor och kameleonter… med en, minst sagt, explosiv avslutning. I allt detta kaos finner till slut tjuven sitt mål.

Ett högt rött torn befinner sig mitt på stadens marknadsplats och i allas blickfång med en imponerande höjd. Via en öppning skickas en lina ner för att lyfta upp varor från marknaden och en påse med guld är fäst på korgkroken som betalningsmedel. Tjyven tar tillfället i akt och hoppar på kroken och bryter sig in i tornet där han finner en alkemist (Alejandro Jodorowsky) och hans kvinnliga assistent (Ramona Saunders). Det blir en konfrontation mellan de två vitt skilda karaktärerna och efter en ensidig kamp frågar alkemisten om det är guld tjuven vill ha. Istället för blodutgjutelse från någons sida, visar alkemisten istället tjuven hur han kan skapa guld av, bokstavligt talat, skit. Till skillnad från livet på bakgatorna, där tjuven blev häcklad och hatad för sin tjuvaktiga karaktär, tar sig alkemisten sig tid att undervisa honom i magi, filosofi och alkemi.

Efter att alkemisten har uppnått en respektabel nivå på den numera f.d. tjuvens kunskaper får de sällskap av sju andra personer. Dessa är personer från samhällets övre skikt och de har alla haft framstående jobb inom områden som t.ex.; Vapenindustrin, leksaksindustrin, vara rådgivare till presidenten, polischef etc. Alla dessa yrken har haft ett gemensamt mål, att decimera medborgaren och se till att dess lojalitet gentemot staten och överheten är total. Staten styr hur människor tror att de vill se ut, vilka länder de ska hata, hur de ska bo och hur de ska leva. Men genom alkemisten, och tack vare en misstro och ånger inför sina gamla levnadsmönster, vill dessa personer uppnå en högre kunskap och insikt i livet. Tillsammans utgör de planeterna i universum, med alkemisten självklar som solen i mitten som upplyser dem. För att komma till sitt yttersta mål, odödlighet på det heliga berget i titeln, måste de kasta av sig sina gamla roller totalt, bränna upp sina rikedomar och leva tillsammans som en organism, ett kollektiv där jaget utplånas. Först efter det kan de nå upphöjelse utöver vanliga dödliga människor.

De tar sig från tornet och beger sig ut på en resa mot det heliga berget på ön Lotus. De stöter på människor som lever i samklang med naturen och som ger dem insikterna om att allt hör ihop i en enhet och att det är strävan mot ett enkelt liv i närhet med allt och alla som är viktigt. Pengar och kommers spelar ingen roll i det stora universum de lever i och det är de själva som är deras största fiender om de inte kan överkomma penningbegär eller egna rädslor.

 

AUDIO / VIDEO
Sammanfattning av skivorna:

  • LA CRAVATE: 2.0 stereo. Bildformat: 1.33:1
  • FAND Y LIS: monoljud. Bildformat: 1.66:1
  • EL TOPO: 5.1 dolby surround och 2.0 stereo. Bildformat: 1.33:1
  • THE HOLY MOUNTAIN: 5.1 dolby surround och 2.0 stereo. Bildformat: 2.35:1
  • Ljudet på filmerna är av det bättre slaget rakt genom. Det är inte svårt att höra dialogen eller att höra nyanserna i musiken. Sen att flera av karaktärerna uppenbarligen pratar utan att öppna munnen i filmerna, är ett medvetet drag av Jodorowsky och inget slarv i dubbningsprocessen alls. EL TOPO kan man dessutom välja om man vill se på originalspråket spanska, eller dubbad till engelska. Toppen! Att sedan de två bästa filmerna i boxen EL TOPO och THE HOLY MOUNTAIN presenteras i bra 5.1 ljud är ju inget som precis drar ner betyget på filmerna. Då Jodorowsky arbetar mycket med ett visuellt språk, snarare än ett verbalt är filmerna sprängfyllda med musik, mestadels komponerad av honom själv. Allt från galen jazz till strupsång. Något för alla smaker det vill säga!

    Bilden på filmerna är nyrestaurerad till high definition under Jodorowskys vakande öga. På de korta exempel man får se på före/efter, visar på vilket bra jobb de gjort med restaureringen med att få tillbaka färger och nyanser. Speciellt THE HOLY MOUNTAIN, som enligt mig är Jodorowskys mest visuella film lyfter upp till nya nivåer och man kan frossa i bildkompositioner och härliga, mustiga färger.

     

    EXTRAMATERIAL
    Jodorowsky-boxen bjuder på en hel del smaskigt extramaterial och ingen bör bli besviken. Dokumentären LA CONSTELLATION JODOROWSKY från 1994 är inte alls dum. LA CONSTELLATION JODOROWSKY enda fadäs är att regissören Louis Mouchet inte riktigt har haft fokus på vad dokumentären ska handla om. Förutom personliga intervjuer med Jodorowsky själv, är musikern Peter Gabriel, mimlegendaren Marcel Marceau (som Jodorowsky hade ett nära samarbete med på 1960-talet) och den fantastiska Sci-Fi tecknaren Jean ”Moebius” Giraud, med och ger sina personliga intryck av Alejandro. Tyvärr utmynnar filmen i en 20 minuters session av ”familjepsykoterapi” och även om det är intressant att se Jodorowsky in action, så att säga, som föreläsare, hade jag föredragit att filmen fortsatte med intervjusituationer.

    Soundtrackskivorna till THE HOLY MOUNTAIN och EL TOPO är örongodis för den som har ett öppet sinne och gillar att vandra mellan strupsång, suggestiv musik och kitsch i en salig blandning. Fotogallerier finns representerade på några av skivorna och även utdrag ut manusen. FANDO Y LIS, THE HOLY MOUNTAIN och EL TOPO-har original-trailers med på skivorna.

    På ovanstående filmer finns det även kommentatorspår med mannen själv. Han pratar oförtrutet på under filmerna och har många intressanta tankegångar, anekdoter och förklaringar till vad som sker i filmerna. Då Jodorowskys engelska inte är helt fri från spansk brytning (om jag ska vara snäll) så är det bra att ett par av kommentatorspåren är på spanska.

    EL TOPO-dvdn bjuder på en relativt ny 7 minuters intervju med Jodorowsky om EL TOPO, dess inflytande på fenomenet ”Midnight Movies” och man får en lite personlig förklaring på ”kriget” mellan Allen Klein och Jodorowsky.På THE HOLY MOUNTAIN ligger det med några borttagna scener med kommentatorspår och även en audiovisuell förklaring av Tarotkortleken av Jodorowsky.

     

    SAMMANFATTNING
    Jag ska erkänna på en gång. Att påstå att jag förstår allt av det som försiggår i Jodorowskys filmer skulle vara en lögn. För att få ordning på alla referenser till litteratur, konst, politik, mysticism, religion, drömmar, personliga inlägg och film, skulle den enda personen att göra en rättvis recension av en sådan här underbar dvd-box vara Alejandro Jodorowsky själv. Nu har dock ynnesten att få göra detta fallit på mig. Efter ungefär 460 minuter i Jodorowskys sällskap är jag glad för det. Inte bara det utan även, förvirrad, konfunderad, förbluffad, förförd, äcklad, förtjust och sist men inte minst tacksam för att filmkonsten har fått blivit utmanad av denna egensinniga och excentriska herre.

    Denna box innehåller de fyra första filmerna av Jodorowsky. Filmer som han gjorde på sitt sätt, utan att ta hänsyn till någon eventuell publik. Det är underbart kompromisslöst emellanåt och även om FANDO Y LIS är märklig, så finns det en rå nerv och spark i baken på etablissemanget i den som gör att man fortsätter att titta på den ena obegripliga scenen efter den andra. För ovanlighetens skull blir man som åskådare utmanad när man ser filmerna; att försöka begripa innehållet och att själv tolka budskapen. När inbjöd Hollywood till det sist (David Finchers underbara och brutala Fight Club undantagen)?

    Om man kan finna något övergripande tema till filmerna i boxen, så är det resan till kunskap och förståelse, från den stackars poeten som byter ut huvudet vidare till Fando och Lis strapatser mot staden Tar, till El Tops förvandling från macho till munk, till tjuven som finner upphöjelse på det heliga berget. Den inre resan, människans förmåga (eller oförmåga), viljan att begripa mer om världen, och förstå mer om människans inre. Ibland är det inte målet som är ”målet”, utan vägen dit och resan som genererar den kunskap människan behöver. Jodorowsky visar med tydlighet i sina filmer att det finns flera sätt att göra det på. Allt från ren förnedring, genom våld mot andra eller genom att lära sig österländsk mysticism. För att kunna se solen måste man ibland krypa genom skit och elände…

    Filmerna är fyllda till bredden med symbolik som lätt skulle kunna vara material till flera uppsatser på akademisk nivå, men det som jag uppskattar med dessa filmer är att man även helt och hållet kan strunta i det och bara se på deras mise en scene och fantastiska klädkreationer. Det är det som skiljer Jodorowsky från många andra surrealister och ”seriösa” filmskapare i mitt tycke. Han inser att alla människor har olika nivåer på kunskap och insikter och även om filmerna har många bottnar och budskap, finns det en absurd humor och svärta i dem alla som skapar en inbjudande miljö även för de åskådare som inte är intresserade av att analysera och navelskåda film. Det är på ett sätt bara att hänga med i resan och hålla ögonen öppna så att säga.

    Att se filmerna i den ordning som de är skapade gör att man kan läsa in i vilket skede i livet Jodorowsky varit, från den barnsligt oskyldiga teatraliska LA CRAVATE, till den totalt kompromisslösa tonårsrebelliska FANDO Y LIS (som inte skulle vara begriplig ens om du har stora doser LSD i kroppen), till den genremedvetna ungdomliga splatterwestern EL TOPO och som avslutas med jakten på total kunskap i den mer vuxna och egensinniga THE HOLY MOUNTAIN.

    THE HOLY MOUNTAIN, som jag sett ett flertal gånger tidigare, innehåller ett fantastiskt vackert foto och en underbar scenografi och är helt klart min favoritfilm i boxen. En film som jag verkligen skulle vilja ha möjligheten att beskåda på en stor biograf någon gång. Givetvis skulle jag inte ha något emot att beskåda EL TOPO på vita duken heller (och gärna i småländska High Chaparall för den smutsiga westernkänslan!). Om Jodorowskys filmer skulle jag kunna skriva flera sidor till om och gå in i enskilda skeenden i filmerna, men det är till syvende och sist upp till dig, som ansvarstagande filmälskare, att se till att du får tag i boxen och utmana dig själv med film som kommer att uppröra och förtjusa på samma gång. Att inse att film kan vara något som väcker känslor och som inte behöver vara stöpt i Hollywoods idiotförklarande formulär 1A. Med handen på hjärtat, är det inte underbart med film som inte utgår från att du inte fattar någonting? Risken med dessa filmer är dock att man kan känna sig som en idiot för att man inte hänger med i all symbolik och alla referenser. Jag kan dock lova att det gör faktiskt inte någon annan heller för den delen, och fördelen med denna typ av film är att den lämnar delar av upplevelsen till dig att tolka och förstå på ditt eget sätt! Så för att göra saken enkel, gå in på subdvds eminenta webbshop och beställ den redan idag!

     

     

    3 saker jag lärt mig efter att ha sett THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY:

    • Likt Aristoteles cirklar inser jag att ju mer jag lär mig om saker, desto mer saker blir jag medveten om att jag inte har kunskapen om! Därför även smärtsam medveten om att ju mer man lär sig, desto större blir medvetenheten att kan man inte veta allt.
    • Övergrepp mot folkgrupper KAN visualiseras med grönsaker och frukt!
    • Bara för att någon talar behöver inte munnen röra sig!

     

    3 saker att se fram emot i filmen

    • Filosofi!
    • Scenografi!
    • Mysticism!

     

    ”Filmer från en alternativ verklighet!”

     

    Ett STORT tack till SubDVD för recensionmaterialet!

     

     

    LA CRAVATE
    GORE……: 0 / 5
    HUMOR…..: 3 / 5
    SEX…….: 0 / 5
    SPÄNNING..: 1 / 5
    VÅLD……..: 0 / 5
    STORY…..: 3 / 5

     

     

    FANDO Y LIS
    GORE……: 1 / 5
    HUMOR…..: 3 / 5
    SEX…….: 2 / 5
    SPÄNNING..: 2 / 5
    VÅLD……..: 2 / 5
    STORY…..: 2 / 5

     

     

    EL TOPO
    GORE……: 3 / 5
    HUMOR…..: 3 / 5
    SEX…….: 1 / 5
    SPÄNNING..: 2 / 5
    VÅLD……..: 4 / 5
    STORY…..: 3 / 5

     

     

    THE HOLY MOUNTAIN
    GORE……: 3 / 5
    HUMOR…..: 4 / 5
    SEX…….: 2 / 5
    SPÄNNING..: 3 / 5
    VÅLD……..: 4 / 5
    STORY…..: 5 / 5

     

     

    SCREENSHOTS
    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY

    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY

    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY

    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY

    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY

    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY

    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY

    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY

    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY

    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY

    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY

    THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY


    6 kommentarer so far
    Lämna en kommentar

    Pronto, aleppe! Efter att ha sett SANTA SANGRE kan jag inte annat än förbehållslöst älska Jodorowsky – hoppas bara den inte går på alltför många riksdaler eftersom jag nyss lagt en massiv filmbeställning på CDON som har REA… Mkt fin recension iaf, vanlig ordning.

    Kommentar av Tove

    Mycket bra recension på en fin box! Jag har bara hunnit se Fando y Lis och El Topo än så länge, men jag är tagen! Och Fando y Lis fann jag så märklig att jag inte kunde förmå mig att sätta betyg på den. El Topo är magiskt vacker!

    Kommentar av Ozzy (Fredrik)

    Fastnade för Jodorowsky efter att ha sett Santa Sangre för en herrans massa år sedan, men har faktiskt bara hunnit med El Topo av de som recenseras ovan…

    Bra recensioner!

    Kommentar av Janne

    Tack för snälla kommentarer!

    Santa Sangre är en underbar film åxå, och kanske skulle någon ta till sig att recensera den… Tove?

    Kommentar av Christer

    Jag skulle älska att sätta tänderna i den godbiten, ja tack ja tack ja tack 😉 Samtidigt skulle jag nog få en jävla prestationsångest av att ge mig på den…

    Kommentar av Tove

    […] I början på 2000-talet så kom en inbjudan från Allen Kleins dotter om att försöka sig på en försoning mellan de två män som vid denna tidpunkt hade varit bittra fiender i många år. Jodorowsky accepterade detta och har sagt att det var en av de bästa stunderna i hans liv när han återförenades med Klein och att det var antagligen så att han såg Klein som en representant för sin känslokalle far. Tack vare denna försoning, blev de inte bara vänner igen, utan El Topo och The Holy Mountain kunde nu ges ut i officiella restaurerade utgåvor. Dessa filmer har gått och få tag i tidigare, med det har varit bootlegutgåvor, men mindre bra kvalité på bild repektive ljud. Min första kontakt med The Holy Mountain var en turkisk VHS kopia från den Japanska laserdisken. Jag måste ju säga att Anchor Bays remastrade utgåva representerar Jodorowskys ursprungliga vision bättre. Recension på The films of Alejandro Jodorowsky finns att läsa på https://swegore.wordpress.com/2008/09/28/the-films-of-alejandro-jodorowsky/ […]

    Pingback av Artikel om Alexandro Jodorowsky « Skräckfilm - Swedish Gore Film Society




    Kommentera

    Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

    Google+-foto

    Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

    Twitter-bild

    Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

    Facebook-foto

    Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

    Ansluter till %s