Sveriges skräckfilmsportal – Swedish Gore Film Society


NAILS by swegore
22 december, 2008, 13:45
Filed under: Arthouse, Gore, Skräck, Surrealism

NAILS

Titel: NAILS
Genre: Skräck, Surrealism, Gore
Regissör: Andrey Iskanov
Skådespelare:

  • Alexander Shevchenko
  • Irina Nikitina
  • Svyatoslav Liliyasov
  • Andrey Iskanov
  • Alexandra Batrumova

Produktionsår: 2003
Förpackning: 1 DVD Disc Keep Case
Speltid: 60 min
Textning: Engelska
Tal: Ryska
Extramaterial:

  • Dokumentär: Making of Nails
  • Intervju med Andrey Iskanov
  • Fotogalleri
  • Koncept-konst
  • Trailers

Distributör: Unearthed Films
Butik: Darkdisc
UPC-kod: 8 28221 01019 2
Skribent: Jesper Nordström

 

 

HANDLING
Filmen tar sin början i ett skissartat stadslandskap statt i förfall där vi träffar på en namnlös statsanställd renhållningsarbetare / yrkesmördare. Inledningsvis är filmen svartvit och framställningssättet för tankarna till såväl tysk expressionism som den japanska cyberpunkklassikern Tetsuo – The Ironman. Vår hjälte tar med sina pistoler en gangsterboss och två av hans underhuggare av daga. När turen kommer till bossens kvinnliga sällskap är all ammunition förbrukad och hon får istället smaka en kniv.

Väl hemma plågas mördaren av psykosartade mardrömmar där lik (från vad man får anta är tidigare jobb) tränger sig på. Inte heller i vaket tillstånd eller med mediciners hjälp kan vår hjälte finna någon sinnesro. Så får han av en slump syn på en tidningsartikel vilken berättar en bisarr historia om ett självmordsoffer som vid obduktionen visat sig ha inte mindre än ett halvt kilo spikar införda i hjärnan. Inspirerad av historien bestämmer han sig för att i sitt psykotiska tillstånd försöka kurera sig själv på samma sätt.

När den första spiken tränger in i hjärnan ändrar filmen karaktär – den får färg och blir än mer surrealistisk. (Föreställer man sig att den Tjeckiske surrealisten Jan Svankmajer haft ondskefulla tvilling som också gjorde film hamnar man kanske någonstans i närheten av filmens nya rikting.) Vår namnlösa yrkesmördare får en natts sömn och verkar tillfreds med tillvaron som blir alltmer absurd. Ett besök från en kvinnlig kollega är att vänta, dessförinnan drabbas han dock av ett anfall. Lösningen är naturligtvis fler spikar och vansinnet (eller måhända klarsyntheten) når nya nivåer.

Strax efter att kollegan anlänt återkommer visionerna av lik, mediciner har ingen verkan, och en borrmaskin visar sig nu vara lösningen. Den innovativa hjärnkirurgin har ingen direkt positiv inverkan på mannens mentala tillstånd. Han ser nu sin kvinnliga kollega som en synnerligen skrämmande uppenbarelse och tar med en rakkniv itu med problemet. Vår vän finner det därefter lämpligt att med hjälp av cirkelsåg och skalpell kurera sig en gång för alla…

 

AUDIO / VIDEO
Ljud levereras i Dolby Digital 2.0 och bilden i sexig 1.35:1 Fullscreen. Jag har inget direkt negativt att anmärka utgåvans ljud eller bild. Iskanov experimenterar en hel del med bilden, t.ex. förvrängs färger, rörelser förefaller stundvis vara stop motion-animerade och kalejdoskop-liknande effekter klipps in. Det är svårt att veta om effekten alltid är den önskade men resultatet är hur som helst oftast hänslående. Soundtracket (som är helt i min smak) och ljudeffekterna låter klara, harmoniserar med bilden och skapar en helhet större än delarna.

Jag kan ungefär lika många ryska ord som jag har fingrar och är alltså inte kapabel att bedöma översättningens kvalitet. Jag lade dock inte märke till några uppenbara konstigheter (felstavningar, fördröjningar eller liknande) i undertexterna. Filmen innehåller för övrigt inte speciellt mycket dialog och följdakligen inte heller så mycket undertexter.

 

EXTRAMATERIAL
Extramaterialet utgörs av en drygt 30 minuter lång dokumentär, två intervjuer med Iskanov, stillbilder och några trailers.

I dokumentären ”Hits – The making of Nails” får vi höra Alexander Shevchenko (som spelar huvudrollen och står för musiken), Victor Silkin (som gör en mindre roll i filmen och även på andra sätt varit delaktig i produktionen) och Igor Orlov (som även han gör en en mindre roll och dessutom presenteras som läkare) berätta om filmen. De tre männens berättande är textat på engelska och varvas med outtakes och bakomfoton som däremot är otextat (måhända är kommentarerna här av mindre värde). Det jag finner intressantast i dokumentären är Orlovs exempel på hur dikten kan överträffas av verkligheten och tänjer man bara lite på begreppen kan filmen rent av sägas ha verklighetsbakgrund eller i alla fall vara baserad på verkliga händelser.

De två intervjuerna med Iskanov är hämtade från en en webbsida och en tidskrift, det handlar alltså om intervjuer i text och inte ljud och/eller bild.

Det finns bland extramaterialet både foton från produktionen och sådana som på annat sätt har att göra med filmen (t.ex. porträttfoton på skådespelare). Därutöver finns också stillbilder på några skisser till filmen samt bilder på omslag.

Trailers kallar jag ogärna extramaterial (om de inte har en direkt koppling till filmen och inte bara är reklam). Hur som helst hittar man under extramaterialet trailers för några filmer distribuerade av Unearthed Films (bl.a. finns trailers för Nails, Visions of Suffering och ett gäng av Guinea Pig-filmerna, dock ingen trailer för Philosophy of a Knife).

På fodralet räknas även sådant som ”Russian language soundtrack with removable English subtitles” upp som ”Special Features” men där måste jag ändå dra gränsen för vad som skall få kallas extramaterial.

 

SAMMANFATTNING
Nails är Andrey Iskanovs första långfilm, med tanke på det och med en budget på 1 000 rubel eller cirka 300 dollar är filmen på snudd till ett mästerverk. Antagligen är det inte en film för alla men den är ändå så pass bra att det kan vara värt att ge den en chans även om du är osäker på om den är något för dig (och vem kan inte vilja se en film om en man som löser sina problem genom att föra in spikar i hjärnan). Kanske är alla effekter inte är helt klockrena och måhända kan man vid något tillfälle se en spegling av sådant som ej skall synas framför kameran, men det gör inget – slutresultatet är en njutning. Att filmen inte bara var en nybörjares lyckträff har Iskanov också sedan dess visat prov på i VISIONS OF SUFFERING och PHILOSOPHY OF A KNIFE

Även Alexander Shevchenko förtjänar här lovord, dels för musiken, som gör en hel del för filmen, och dels för sin prestation i rollen som yrkesmördaren. Med små medel (åtminstone till en början) lyckas han förmedla bilden av en svårt störd man omedveten om sitt vansinne.

Nails hamnar på min lista över de där filmerna man bara måste se och det är, tro det eller ej, en vansinnigt vacker film.

 

 

3 saker jag lärt mig efter att ha sett filmen:

  • Spikar i hjärnan kan vara lösningen!
  • Spikar i hjärnan är inte jämt lösningen!
  • En människa utan själ är ingen vacker syn!

 

3 saker att se fram emot i filmen

  • Spännande innehåll i konservburkar!
  • Yrkesmördarens ringsignal!
  • Ett fantastiskt soundtrack!

 

”En surrealistisk mardrömsvision du inte får missa.”

 

 

 

GORE……: 3 / 5
HUMOR…..: 1 / 5
SEX…….: 0 / 5
SPÄNNING..: 2 / 5
VÅLD……: 3 / 5
STORY…..: 2 / 5

 

 

SCREENSHOTS

NAILS

NAILS

NAILS

NAILS

NAILS

NAILS

NAILS

NAILS

NAILS


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s