Titel: HELVETESJAKTEN
Genre: Action / post-apokalypse
Regissör: Brian Trenchard Smith
Skådespelare:
- Steve Railsback
- Olivia Hussey
- Carmen Duncan
- Roger Ward
- Gene Grant
Produktionsår: 1982
Förpackning: 1 DVD Keep Case
Speltid: 1 tim 30 minuter
Textning: Ingen
- Svenska
- Norska
- Danska
- Finska
Tal: Engelska
Extramaterial:
- Kommentatorspår
- Outtakes
- Borttagna scener
- Bakom scenerna: Skoj med Mark Chavez
- Bakom scenerna: Necroville visual FX
- Kortfilm: Legend of Aareus Kane
- Kortfilm: Cum-uppance
- Fullfärgs booklet
- Shock-O-Rama Trailer valv
Distributör: Njutafilms
Butik: SubDVD
UPC-kod: 1238552079
Skribent: Christer Persson
HANDLING
I en framtida värld regerar en totalitär regering. Oliktänkare förs till hemliga läger, nummer 97 (inte 17 som det står på omslaget), där de ska omprogrammeras för att kunna bli fullvärdiga medborgare. Självfallet är lägret inte mycket mer än en fasad för förtryck, misshandel, våldtäkter och en lekstuga för de bättre belevade medborgarna i samhället. När trion Paul (Steve Railsback), Chris (Olivia Hussey) och Jennifer (Carmen Duncan) kommer till lägret sker det dock en liten förändring. Paul är en ökänd fånge i lägren och har lyckats fly från flera av dem. Lägerchefen Thatcher (Michael Craig) tänker dock inte låta sig luras. Tillsammans med vaktchefen Ritter (Roger Ward) försöker de ta ut Pauls alla tankar på att fly och knäcka hans självständighet. Men Paul faller för den väna Chris och det blir en extra motivation till att överleva och fly från även detta läger. Thatcher inser att han inte kan knäcka fången, men har ett ess i rockärmen. Han ska arrangera en ”kalkonjakt” där tre rika medborgare ska få chansen att jaga fångar ute i det vilda. Visserligen till de rikas fördel, fast fångarna får moroten att de kommer att släppas fria om de lyckas klara sig till solnedgången. En inte helt jämlik jakt tar sin start, men utgången av spektaklet blir inte riktigt som Thatcher tänkt sig. Vem är egentligen jägaren och vem är bytet?
AUDIO / VIDEO
Bildformat 16: 9 Widescreen
Ljud: Dolby digital 2.0
Bilden är ganska klar och fin. Widescreenformatet är välanvänt, men Trenchard-Smith är inte direkt någon Spielberg eller Cameron, vilket ger filmen något av en tevefilmskänsla i bildkomposition och klippning. Det är lite synd då miljöer och scenografin är ganska vackra och välkonstruerade. Annars är det vanliga felet med lite äldre filmer och en del överföringar till dvd. Bilden är lite korning och inte av högsta kvalité. Mycket bättre än en VHS kopia är det ju hur som helst.
Ljudet som tyvärr bara är i Dolby Digital är helt godkänt. Det enda jag har att klaga på är Brian Mays något hysteriska syntmusik (han gjorde även musiken till The Road Warrior året innan, och nej, det är inte DEN Brian May från Queen) och larmsignalerna i lägret som är ett högpitchat ljud som gör att man som åskådare vill stoppa bomull i öronen när det sätter igång. Dialog och miljöljud framkommer dock i all sin tydlighet.
EXTRAMATERIAL
Det finns två alternativa titelsekvenser med bland extramaterialet. En med titeln Escape 2000 och den andra som Blood Camp Thatcher. Båda titlarna har mycket bättre klang än originaltiteln Turkey Shoot!
Kommentatorspåret med regissören Trenchard-Smith är ovanligt öppet och intressant spår. Han kallar inledningsvis filmen för ”trainwreck” och att budgeten för filmen halverades två veckor innan inspelningen satte igång. Och detta inom 30 sekunder! Dessutom blev de ursprungliga 44 inspelningsdagarna blev 28. Men han är humoristiskt ärlig i filmens tillkortakommanden och brister. Det gör att man nästan uppskattar filmen mer!
Ett klassiskt postergalleri och bildgalleri ligger med och Njutafilm passar på att pusha för filmer med trailers för Patric, Pariah, Last hunter, New barbarians, Blue Sunshine, ss experiment love camp och ss camp womens hell. Snusk och skräck så det räcker för en dvd.
SAMMANFATTNING
Det var med inte så lite lycka som jag satte in Helvetesjakten i dvdspelaren. En post-apokalyptisk film som gått mig totalt förbi och som dessutom var inspelad i Australien! Sen att Steve Railsback och Olivia Hussey spelade huvudrollerna var ju inte direkt något som avskräckte mig. Jag har alltid varit torsk på den postapokalyptiska genren, filmer som Mad Max, The Road warrior, Atlantis hämnare, 2019- after the fall of New York, Flykten Från New York, nya Doomsday och The new barbarians är filmer som jag sett om och om igen. Det är något speciellt med dystopier! Tyvärr påminner Helvetesjakten mer om äldre science fiction filmer som Logans Run och Soylent Green. Alla springer omkring i overaller (framtidens plagg?) och lever i plasttält. Även om Smith försökt få till en ond stämning i lägret med knasiga straff och onda väktare, känns det aldrig riktigt hemskt. Skådespeleriet är det egentligen inget fel på alls. Railsback är bra som alltid, Hussey har tagit sin oskuldsfulla ådra till perfektion och Ward som spelar vakten Ritter är härligt hotfull. Det som drar ner är bilden på fångarna, de aristokratiska jägarna, och framför allt varulvsfreaket, som ena aristokraten använder som blodhund i jakten. Ett både tramsigt och onödigt grepp.
Helvetesjakten bygger på Ernest B. (King Kong) Schodesacks klassiska Most dangerous game som filmade redan 1932, och som haft flera nyinspelningar varav John Woo´s introduktion till Hollywood Hard Target med Jean–Claude Van Damme är en av de mest kända och Surviving the Game med Ice-T, Rutger Hauer och F. Abraham Murray som är min favorit remake av Most dangerous game. Både betydligt bättre än Helvetesjakten. Det är lite synd för historien är tacksam och inte alls korkad. Rika människor jagar fattiga för sitt eget höga nöjes skull. Ett politiskt ställningstalade mot samhällsklassernas uppdelning. Sen att lägerchefen heter Thatcher, ja, det kan ju bara tolkas som att den forna engelska premiärministern inte stod så högt i kurs. Olivia Hussey känner nog vi alla igen från nyårsdagens klassiska Ivanhoe och som den vackra Julia i Zeffirellis Romeo o Julia från 1968. Railsback är lite som Michel Moriarty, en kompentent skådespelare som aldrig slår genom på allvar. Hans största roller är i Tobe Hoopers Lifeforce och hans lysande tolkning av Ed Gein i just Ed Gein. Sen blev jag glad av att se Roger Ward. Han spelade Mad Maxs polischef Fifi, och fick säga den klassiska trailerrepliken” People don´t belive in heroes anymore, we´re gonna give them back their heroes!” Ett kärt återseende.Typ. David (Deep red) Hemmings agerade dessutom som producent. Bara så att du vet!
Det som talar för filmen är lite naket, det rätt kompetenta skådespeleriet och ett par kladdiga våldsekvenser. Det som talar emot är att det känns som att filmen har hastas genom och att tid till subtila detaljer och en liten putsning på manus och klippningen av filmen skulle kunna gjort den till en mycket bättre film än vad slutresultatet blev. Hur som haver försökte Smith i alla fall uppdatera en klassisk historia in i den genre som höll på att bli riktigt stor i början på 1980-talet, och ska jag vara riktigt ärlig… även om vissa saker är taffligt gjorda, att alla bär overaller och att logiken inte är helt logisk, så tycker jag nog att Helvetesjakten är värd att se.
3 saker jag lärt mig efter att ha sett filmen:
- Håll dig borta från omprogrammeringsläger!
- Om du måste dit, passa på och duscha tillsammans med killar och tjejer då!
- Rika hatar fattiga så mycket att de gärna leker älgjakt med dem!
3 saker att se fram emot i filmen
- Ett par blodiga scener!
- Olivia Hussey nakna bröst (även om det en stand-in behag. Man får väl inte vara så kinkig!)!
- Ett klassiskt 1980-tals syntigt soundtrack. BlipBlipPlopp!
”Overaller, mustacher, tuttar, våld, varulvar och tukning av civilbefolkningen! Allt man behöver i 90 minuter!”
Ett STORT tack till NjutaFilms för recensionmaterialet!
GORE……: 2 / 5
HUMOR…..: 2 / 5
SEX…….: 1 / 5
SPÄNNING..: 2 / 5
VÅLD……: 3 / 5
STORY…..: 3 / 5
SCREENSHOTS