Sveriges skräckfilmsportal – Swedish Gore Film Society


SVINET by swegore
19 oktober, 2009, 17:09
Filed under: Arthouse, Extreme | Etiketter:

SVINET

Titel: SVINET
Genre: Drama, Art House
Regissör: Thierry Zéno
Skådespelare:

  • Dominique Garny
  • ”Lilla Grisen”

Produktionsår: 1974
Förpackning: 1 DVD Keep Case
Speltid: 1 tim 21 minuter
Textning:

  • N/A

Tal: Stumfilm
Extramaterial:

  • Njutafilms Trailershow

Distributör: Njutafilms
Butik: SubDVD
UPC-kod: 3 387010 014812
Skribent: Jan Kjellin

 

 

HANDLING
En man lever ensam på en förfallen gård tillsammans med några kalkoner, ankor, höns och en gris. I sin ensamhet sorterar han glasburkar, bajsar i en balja och förgriper han sig sexuellt på grisen, varpå hon så småningom föder trillingar. Nu är det dags för mannen att rycka upp sig och uppfostra dem på rätt sätt. Men är han verkligen mogen för denna ansvarsfulla uppgift?

 

AUDIO / VIDEO
Filmen är inspelad i svartvitt, helbildsformat (1.37:1) och dess ålder syns genom den stora mängd repor och skräp som konstant flimrar förbi i bildrutan. Till en början störde jag mig ganska mycket på detta, men efterhand sögs jag in i obsceniteterna såpass att jag knappt såg störningarna. Vi får oss dessutom till livs en del handkamera, zoomningar och svajiga kameraåkningar, men även här blir det en fråga om att man vänjer sig efterhand. Alla dessa brister i teknisk kvalitet bidrar dock till uppfattningen att jag ser en film vars innehåll är viktigare än dess yta.

Många scener bidrar till denna uppfattning genom att börja med en bildkomposition eller aktivitet som från början är svår att avgöra vad den egentligen skildrar. Lite som att passera oförbetredd genom en kostutställning. Det är ett effektivt sätt att berätta den här typen av surrealistisk, fragmentarisk historia, som inte nödvändigtvis följer den gängse dramaturgiska normen. Det kompenserar också delvis den emellanåt långsamma berättarstilen.

Ljudmässigt är filmen intressant. Den har ingen dialog, då huvudpersonen – spelad av Dominique Garny – är filmens ende skådespelare. istället har man valt att använda musikstycken som komponerats på 1100- och 1600-talet, samt en del ljudeffekter och befintligt ljud. De ålderdomliga körarrangemangen blandar en andlig, nästan religiös färgning med en obestämbarhet angående filmens ”nu”, medan man med ljudeffekterna – där man ofta förstärkt vissa ljud, som t.ex. huvudpersonens andning – skapar en intimitet som placerar tittaren på gården tillsammans med mannen och hans djur.

 

EXTRAMATERIAL
Njutafilms bjuder bara på sin trailershow á 17 rullar (SUBCONSCIOUS CRUELTY, ASCENSION, THE BEAUTIFUL BEAST, BUNKER PARADISE, ULTRANOVA, BOILING POINT, SONATINE, VIOLENT COP, ITALIAN STALLION, ADDRESS UNKNOWN, THE RAGE, THE BEYOND, SHOGUN ASSASSIN, FIRECRACKER, TRIGGER MAN, JOHANNA och LJUVA DAGAR), vilket trots det höga antalet ändå känns futtigt, med tanke på att filmen efter 35 år nu får sin världspremiär på DVD tack vare just Njutafilms. Tidigare har den inte ens funnist på video eller gått på bio, annat än på filmfestivaler världen runt. Med tanke på detta känns det som att Nicolas Debot och de andra på Njutafilms missat en chans att skriva in sig i DVD-historien just p.g.a. den oansenliga utgåvan.

 

SAMMANFATTNING
Jag trodde jag hade sett det mesta i filmväg, vad gäller det slags avarter som kan tänkas avhandlas på den här sajten. Jag trodde att jag hade sett allt som var värt att se av det extremaste av det extrema. Kort sagt, jag var rätt självgod i min bild av mig själv som en av de där balla människorna som balanserar på gränsen mellan det sunda och det sinnessjuka. Jag, som gärna bullar upp med popcorn och läsk framför Jörg Buttgereits NEKROMANTIK eller Karim Hussains SUBCONSCIOUS CRUELTY för att få mig till livs en mysig filmkväll. Jag trodde att det inte längre gick att hitta något nytt under solen. Och sedan såg jag SVINET.

Upplevelsen låter vänta på sig. Först dagen efter att jag sett den, börjar tolkningarna ramla in. Är det en påminnelse om att människan också är ett djur? Att vi inte är mycket mer än grisar i kläder? Filmen osar av människoförakt redan från början och det eskalerar konstant fram till filmens oundvikliga klimax. Det sker inte genom att framställa huvudpersonen som ond eler grym (trots att han vid ett flertal tillfällen har sex med sin gris och begår andra handlingar som förvisso skulle kunna uppfattas som just ondskefulla eller grymma), utan mer genom att förminska honom (inte minst tack vare Garnys känslokalla skådespelarinsats) till en driftsvarelse, styrd av sina begär och impulser.

Det är en svår film att skriva om. Den faktiska handlingen är begränsad och tematiken förhållandevis otydlig. Det ger inte mycket att skriva om obceniteterna heller (filmen har tydligen kallats ”ett av filmhistoriens mest obscena verk”). Att filmen skildrar djursex och koprofagi tilltalar säkert en del sensationslystna tittare, liksom det faktum att man tar livet av djur på riktigt i filmen. Men till skillnad från många andra filmer har allt i dena film ett tydligt och konstnärligt syfte (något jag t.ex. inte tror gäller de djur som offrade sina liv för Ruggero Deodato i CANNIBAL HOLOCAUST) och bidrar sålunda aktivt till filmen som helhet. Jag förvånar faktiskt mig själv när jag på det här sättet försvarar det autentiska dödandet av djur på film, eller glömmer att äcklas av hanteringen av bajs till förmån för en djupare eller möjligtvis högre tolkning av händelserna. Som jag skriver ovan, angående den tekniska kvalitén, så är innehållet viktigare än ytan. Det gäller alltså även obsceniteterna, som filmen förstås inte kunnat vara utan, men som inte heller har ett egenvärde.

Lika svår som filmen är att skriva om, lika lätt är den att ta till sitt hjärta (om man är som jag, vill säga). Filmen besitter en intensitet och en angelägenhet som är svår att värja sig emot. Thierry Zéno och resten av teamet bakom SVINET hade onekligen något viktigt att säga. Något som de kände motiverade både djursexet och koprofagin. Det här är inte underhållning, det är en passionerad och konstnärlig kritik av människans natur. Och som sådan är den närmast oslagbar!

Vi på Swedish Gore Film Society vill också tydligt påpeka att vi avstår från allt som har med djursex eller några som helst förgripande på djur, vi älskar djur rysligt mycket!

 

Tre saker jag lärt mig efter att ha sett SVINET:

  • Tro inte att du har sett allt!
  • Människan är onekligen ett djur!
  • Man kan inte lära grisar gott bordsskick!

 

Tre saker att se fram emot i filmen

  • Obscena scener!
  • Mycket obscena scener!
  • Misär!

 

”En film som ifrågasätter människans status som skapelsens krona”

 

Ett STORT tack till Njutafilms för recensionmaterialet!

 

 

GORE……: 1 / 5
HUMOR…..: 1 / 5
SEX…….: 2 / 5
SPÄNNING..: 1 / 5
VÅLD……: 1 / 5
STORY…..: 5 / 5

 

 

SCREENSHOTS
SVINET

SVINET

SVINET

SVINET

SVINET

SVINET

SVINET

SVINET

SVINET

SVINET


2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Den här är jag fruktansvärt nyfiken på att se. Har längtat efter ett släpp, och nu finns det ju så det är väl bara att införskaffa.

Kommentar av Peter Johansson

Ja, det tycker jag du skall göra! Det är definitivt en film man bär med sig en lång tid framöver…

Kommentar av Janne




Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s