ISOLERAD – NY SVENSK SKRÄCKFILM

ISOLERAD

Titel: ISOLERAD
Genre: Skräck, Thriller
Regissörer: Johan Lundborg och Johan Storm
Skådespelare:

  • Emil Johnsen
  • Peter Stormare
  • Ylva Gallon
  • Margreth Weivers
  • Örjan Landström

Produktionsår: 2010
Förpackning: Screener
Speltid: 1 tim 15 min
Textning:

  • N/A (screener)

Tal: Svenska
Extramaterial:

  • N/A (screener)

Distributör: Svensk biopremiär den 29 juni!
Facebook: Facebook Fanpage
UPC/EAN: N/A
Skribent: David Jacoby

HANDLING
Läkarstudenten Frank om lever är ganska ensamt liv där hans studier har tagit överhand börjar tappa kontrollen över sitt liv när han träffar den smått intensiva grannen Lotte. Frank studerar till läkare och har endast en termin kvar, vilket gör att allt annat än studierna har låg prioritet. Lotte lever i lägenheten ovanför Frank tillsammans med sin äldre pojkvän Micke (Peter Stormare). Lotte är inte någon favorit hos Frank eftersom han störs av hennes och mickes sexuella aktiviteter i tid och otid. Detta påverkar Franks studier något enormt och Frank börjar tappa kontrollen. I samband med detta så börjar Lotte ta kontakt med Frank, och då upptäcker Frank snabbt att något verkar inte så helt rätt till i lägenheten ovanför honom. Frank dras snabbt in i en negativ spiral som påverkar inte bara studierna utan nu sätts hela hans tillvaro och liv på spel!

AUDIO / VIDEO
Eftersom ISOLERAD har den 29 juni och är inte utgiven på DVD kan jag inte riktigt kommentera något på de tekniska detaljerna. Den tittkopian vi fått av TriArt är mest troligt inte den slutgiltliga DVD-produktionen.

Jag gjorde dock några anteckningar om bild och ljud när jag såg filmen för någon dag sedan. Filmen innehåller väldigt lite musik, utan bygger upp som stämning med hjälp av klassiska skräckfilmsljudeffekter. När det kommer till bilden så måste jag säga att jag tycker att den är helt okey. I många skräckfilmer är bilden väldigt mörk, och man har svårt att se vad som egentligen händer, men i ISOLERAD så är bilden nästan för ljus, det är inte många mörka scener i filmen.

EXTRAMATERIAL
Vi har endast fått tillgång av en screener från TriArt, som endast innehöll filmen.

SAMMANFATTNING
En ny svensk skräckfilm… hur står egentligen svenska skräckfilmer mot internationella filmer? Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av ISOLERAD. Filmen bygger väldigt mycket på sin stämning med lite annorlunda kameravinklar.

ISOLERAD är en estitisk skräckfilm som inte försöker att vara som ett slag i ditt ansikte som många andra skräckfilmer. Den håller sig på en väldigt jordnära nivå och utspeglar scenarion som många säkert kan relatera till. Storyn är generellt sätt ganska simpel och enkel att följa med på. Många nya skräckfilmer lägger ned förmycket tyngd på att ha en nyskapande story vilket för att de tappar stor del av publiken i komplexiteten men så är inte fallet med ISOLERAD.

Även att jag blev positivt överraskad av filmen, men jag endå tillägga att stundvis är filmen lite seg då tempot i filmen är lite som en EKG. Stundvis sitter man på nålar och knyter sina nävar av ren spänning, och ibland kommer man ned i viloläge igen.

ISOLERAD är ingen skräckfilm som lockar publik med våld, vi har precis surfat på den Franska vågen av ultravåldsfilmer ett tag nu, men ISOLERAD är något annorlunda. Den har bra skådespelarinsatser, och ingen mindre än Peter Stormare tar roll som Lotte’s pojkvän. Även norska Emil Johnsen som spelar Frank gör sin roll väldigt bra, och att han pratar lite knackig Svenska är bara positivt.

Jag måste säga att ISOLERAD är absolut en film i min smak, det är en blandning av Dario Argentos estetiska kameravinklar och en story av mästaren Hitchcock. ISOLERAD bjuder på spänning, mystik och en hel del humor och är varmt rekommenderad till alla som gillar spännande rysare.

Tre saker jag lärt mig efter att ha sett ISOLERAD:

  • Det man inte vet tar man inte skada av!
  • Läkarstudenter är grymt nyfikna!
  • Sällskapssjuka grannar bär alltid på en mörk hemlighet!

Tre saker att se fram emot i filmen

  • Frank ger en gammal dam en dansk skalle!
  • Peter Stormare!
  • Onelinern från omslaget: ”Frank vill gärna ha det tyst. Dödstyst!”

”En estetisk skräckfilm i stil med Dario Argento och Hitchcock!”

GORE……: 1 / 5
HUMOR…..: 2 / 5
SEX…….: 1 / 5
SPÄNNING..: 4 / 5
VÅLD……: 2 / 5
STORY…..: 3 / 5

SCREENSHOTS

ISOLERAD

ISOLERAD

ISOLERAD

ISOLERAD

ISOLERAD

ISOLERAD

ISOLERAD

ISOLERAD

ISOLERAD

ISOLERAD

ISOLERAD

Ett svar till “”

  1. Jag tycker att denna filmen påminner lite om den första delen från antologi-filmen ”Syner” av Nikolaj Marquez Von Hage. Någon mer än jag som håller med om det?

Lämna en kommentar