Frontiers

FRONTIERS

Titel: FRONTIERS
Genre: Skräck, Kannibaler
Regissör: Xavier Gens
Skådespelare:

  • Karina Testa
  • Samuel Le Bihan
  • Estelle Lefebure
  • Aurelien Wiik

Produktionsår: 2007
Förpackning: 1 DVD Disc Keep Case
Speltid: 1 tim 43 minuter
Textning:

  • Svenska
  • Norska
  • Finska
  • Isländska

Tal: Franska
Extramaterial:

  • Trailers

Distributör: Noble Entertainment
Butik: Darkdisc
UPC-kod: 7350019705476
Skribent: Tove Ceginskas

 

 

HANDLING
Paris skakas av kravaller efter att ett högerextremistiskt parti vunnit valet. I tumultet har ett gäng småkriminella ungdomar kommit över en stor summa pengar, och de flyr mot Amsterdam med bytet. De delar upp sig i två bilar, varav den gravida Yasmine och hennes före detta pojkvän, den hetlevrade Alex, tillfälligt blir kvar i staden. De andra två stannar på sin väg mot friheten på ett skumt landsortshotell, där ligan beslutar sig att stråla samman för att i lugn och ro planera sin flykt. Grabbarna tas om hand på hotellet av två unga kvinnor, men trevligheterna urartar snart och de inser att vad som skulle vara det perfekta gömstället i själva verket är en dödsfälla. Ungdomarna gjorde sitt livs misstag när de bokade en natt på familjehotellet från helvetet! Vad som väntar dem är en sadistisk lek med kannibalism, nazism, tortyr, och en desperat kamp för överlevnad. När Yasmine mot sin vilja införlivas i familjen övergår snart livsfaran till att gälla även bödlarna själva, och Frankrikes blodigaste reform sedan 1789 tar sin början!

 

AUDIO / VIDEO
Ljudet är klart och fint, ljudnivån för det mesta mycket jämn, med undantag för den första våldsscenen då ljudet oförklarligen dämpas – om det är medvetet eller en miss är svårt att säga, men sedan återgår det till normal nivå igen. På menyn finns att välja mellan Dolby Digital 5.1 eller DTS 5.1 och dessa fungerar utmärkt.
FRONTIERS är på många sätt en väldigt modern skräckfilm i den estetiska uppenbarelsen såväl som handlingen. Ljudeffekterna består utöver musik som spelas i bilen – horribel fransk hiphop för övrigt – mest av stråkar tillsammans med skottlossning och andra ljud som fungerar i symbios med det övriga. Eftersom det snarare är en thriller än en splatterfilm – om än väldigt gorespäckad – saknas de där härliga onomatopoetiska lätena, vilket är rätt skönt då det slipper bli fånigt. Ibland är intrycken dock så vaga att det dröjer några sekunder innan man förstår vad som hänt eftersom ljudet inte alltid direkt förmedlar det.
Bildformatet är widescreen, antingen 2:35:1 eller 16:9 anamorphic; bilden ofta medvetet mörk men skarp och fin. Och så det där med att det estetiska intrycket är modernt – många nyare skräckfilmer har som jag tidigare gnällt över ett slags grönaktigt skimmer över sig som jag inte riktigt förlikat mig med. Samtidigt utspelar sig i stort sett hela filmen i total misär och det äckligt grönbruna ljuset känns rätt passande. Scharlakansrött, lysande blod är förvisso en vacker visuell effekt, men mörkrött, nästan svart blod är mer realistiskt och passar de skickligt gjorda specialeffekterna.

 

EXTRAMATERIAL
Utgåvan överraskar lite med att i princip inte innehålla något extramaterial alls. Tycker mig dock kunna minnas att utgivaren Noble Entertainment också tidigare varit dåliga med detta – men å andra sidan presenterat sköna rullar såsom den här. Tre stycken trailers finns i alla fall med, för nya RAMBO, Stephen King’s THE MIST samt spanska stjärnskottet [REC].

 

SAMMANFATTNING
FRONTIERS är som att blanda HOUSE OF 1000 CORPSES och HOSTEL med THE DESCENT – med en touch av nazism. Resultatet är bisarrt, skrämmande, stundvis roligt och underbart blodigt! Konceptet med ett gäng mer eller mindre oskyldiga ungdomar som hamnar i klorna på en samling sadistiska galningar må vara tämligen förutsägbart, men har de rätta förutsättningarna att skapa en gedigen skräckfilm. Filmen bygger främst på mycket grafiska skildringar av extremt våld – tortyr och kannibalism är stående inslag – men har även en pikant samling karaktärer. Patriarken, fadern, är en gammal nazist; under honom muskulösa, brutala män; slampiga, samvetslösa kvinnor; och så klassikern, den tjocke mannen med köttyxa och blodigt förkläde. Skådespelarna, vilka för mig är helt okända, gör en bra insats och känns trovärdiga. Franskan är hetsig och vulgär och speciellt männen artikulerar ibland på ett övertydligt sätt vilket kan bli lite komiskt, men passar deras karaktärer som bindgalna slaktare. Dialogen är rätt tight, historien förlöper bra och det blir aldrig tråkigt eller segt.

Att huvudpersonerna är en familj med våldsamt psykotiska drag för alltså tankarna till personliga favoriten HOUSE OF 1000 CORPSES, medans själva våldsscenerna till sin natur påminner mycket om HOSTEL. Tempot är för det mesta snabbt och en stämning av den renaste misär råder. Våldsscenerna är som jag nämnt synnerligen grafiska, men riktigt skrämmande tycker jag personligen att det blir alldeles innan det riktiga kaoset utbryter. Och det är också då en klaustrofobiska känslan i THE DESCENT gör sig påmind, då det fortfarande finns hopp om att ta sig därifrån med liv och lem i behåll – även om förstås en sådan tanke är fåfäng. Vålds- och mord- eller snarare slaktscenerna – är sällan långa men många och gjorda med känsla för såväl äckel som stil. Några få minuter är det rentav vackert, som när Yasmine klipps av sitt långa, svarta hår och iklädes en flickaktig vit klänning. För övrigt ett stilistiskt drag som jag tycker är underbart: den oskuldsfulla klänningen som snart skall dränkas i blod – men frågan är vems. För det är heller aldrig säkert vem som ska vinna den ojämna kampen. Ska familjen få fortsätta sitt (ren-)blodiga verk, eller ska den slitas sönder inifrån? Fadern må styra de sina med järnhand, likt i ett nazistiskt dödsläger han troligtvis är sprungen ifrån, men ankomsten av nya offer ruckar på hierarkier och sliter upp mer än köttsliga sår. Säkert är i alla fall att de nazistiska undertoner som mot slutet blir ett ledande drag i historien tillför handlingen såväl verklighetsförankring som en lätt bisarr känsla, vilken ibland övergår i svart humor. På det stora hela är FRONTIERS en mycket välgjord, intensiv och snygg rulle som jag varmt rekommenderar om man gillar filmer med massor av våld och intressanta vändningar.

 

 

3 saker jag lärt mig efter att ha sett filmen

  • Brott lönar sig inte!
  • Skumma landsortshotell innehas alltid av blodtörstiga psykopater!
  • Att gömma sig i ett rökrum när man jagas av en mördare är ingen bra idé!

 

3 saker att se fram emot i filmen

  • De små nazistiska detaljerna!
  • Flykten genom grottan och den smala tunneln!
  • Middagsscenen då Yasmine välkomnas in i familjen!

 

”Kannibalism, tortyr och nazism i vackra miljöer – välkommen till det pittoreska familjehotellet från helvetet!”

 

Ett STORT tack till Darkdisc för recensionmaterialet!

 

 

GORE……: 3 / 5
HUMOR…..: 2 / 5
SEX…….: 3 / 5
SPÄNNING..: 1 / 5
VÅLD……..: 4 / 5
STORY…..: 4 / 5

 

 

SCREENSHOTS

FRONTIERS

FRONTIERS

FRONTIERS

FRONTIERS

FRONTIERS

FRONTIERS

FRONTIERS

FRONTIERS

FRONTIERS

FRONTIERS

6 svar till “Frontiers”

  1. Tack!
    Det är den verkligen. Men jag måste verkligen korrekturläsa en extra gång så jag slipper missar som ”rökrum”, rökningsrum eller bara ugn hade nog varit tydligare. Smoking kills, just not that rapidly. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: